|
|
|
10.1 Sagens forside |
|
|
På sagens forside (overblik) kan du se de vigtigste oplysninger om sagen og din rolle på sagen. Du kan i fanebladsmenuen i venstre side åbne sagens oversigter over sagsdeltagere, dokumenter, retsmøder, frister, påstande, retsafgifter og kvitteringer.
|
||
Funktioner på sagens forside |
|
|
|
Hvis retten har truffet en afgørelse, som du er uenig i, kan du under visse betingelser anke eller kære til landsretten eller Højesteret. Du skal oprette appelsagen ved at trykke på denne knap. Rettens afgørelser under sagens forberedelse kan som udgangspunkt ikke appelleres. Læs mere i vejledning om domstolenes sagsportal, afsnit 29. |
|
|
Du kan ved at trykke på denne knap hente alle sagens dokumenter og gemme dem på din pc. Du føres du til at vælge filformat og dernæst til at gemme filen på din computer. Når en sag er afsluttet, vil du kun i en begrænset periode kunne tilgå sagen på sagsportalen, hvorfor du selv skal sikre dig adgang til sagens dokumenter ved at gemme dem på egen pc eller lignende. |
|
|
Den funktion giver virksomheder og myndigheder mulighed for at opsætte rettighedsbegrænsning, så kun bestemte medarbejdere har adgang til sagen. På NemID selvbetjening til erhverv skal virksomhedens NemID-administrator inddele virksomhedens medarbejdere i grupper. Ved at sætte en eller flere grupper på sagen kan du give disse medarbejdere adgang til sagen. Marker flere grupper ved at bruge CTRL og klik på dem. En stjerne ud for gruppens navn angiver, at du selv er medlem af gruppen. Klik dernæst på pilen (->) for at tilføje dem til de valgte. Klik på ’Gem’. Sagen vil nu kun kunne ses og fremsøges af medarbejdere, der er tilknyttet de valgte grupper, og af medarbejdere, som har fuld adgang til alle sager. Hvis du ikke selv er oprettet i en af de rettighedsgrupper, som er oprettet på sagen, kan du ikke længere se sagen. Læs mere om at opsætte brugerrettigheder i vejledning om domstolenes sagsportal, afsnit 8.6. |
|
|
Når du vil ændre din påstand, bliver du ført til at indlæse et processkrift, hvor du gør rede for din nye påstand. Du kan også indlæse nye bilag til sagen. Derefter skal du markere, at du vil ændre din påstand, og indtaste indtaste de ændringer, som du ønsker. Din ændrede påstand vil afløse den tidligere påstand. Læs mere om at ændre påstand i vejledning om domstolenes sagsportal, afsnit 24.6. |
|
|
Du kan indlæse processkrifter, bilag eller meddelelser til retten ved at trykke på ”Tilføj dokumenter” og dernæst vælge, hvilken type dokument, du vil tilføje. Du kan læse mere om, hvilket format et dokument kan have, i vejledning om domstolenes sagsportal, afsnit 18.2.
|
|
10.1.1 Oplysninger på sagens forside |
|
|
Sagsnr.: |
Dette er rettens journalnummer, som du skal oplyse, når du henvender dig til retten. |
|
Ret: |
Den ret, som behandler sagen. |
|
Sagstype: |
Den sagstype, som retten har registreret. Du kan læse mere om sagstyper i vejledning om domstolenes sagsportal, afsnit 12. |
|
Sagsemner: |
Retten anvender sagsemner til at beskrive sagen, blandt andet på rettens retslister, til statistik og i domsdatabasen. Du kan læse mere om sagsemner i vejledning om domstolenes sagsportal, afsnit 13. |
|
Sagens værdi: |
Retten fastsætter sagens værdi efter oplysning efter parterne. Hvis du er uenig i sagens værdi, kan du henvende dig til retten. Du kan læse mere om sagens værdi i vejledning om domstolenes sagsportal, afsnit 16.4. |
|
Sambehandling: |
Det anføres her, hvis sagen behandles sammen med andre sager. Du kan læse mere om sambehandling i vejledning om domstolenes sagsportal, afsnit 24.3.1. |
|
Anlagt: |
Det fremgår her, hvornår retten har modtaget sagen. |
|
Status: |
Det fremgår bl.a. her, om sagen er verserende, optaget til afgørelse eller dom eller afsluttet. |
|
Sagen oprinder fra: |
Hvis sagen er appelleret eller henvist fra en anden ret, vil den tidligere rets sagsnummer stå her. |
|
Afgjort af tidligere ret: |
Hvis en sag er afgjort tidligere, vil afgørelsesdatoen stå her. |
|
Sagen videresendt til: |
Hvis sagen er appelleret eller henvist, vil appelrettens sagsnummer og appeltypen fremgå her. |
|
Afgørelse: |
Det vil fremgå, om sagen er afgjort. |
|
Rolle: |
Du kan se, hvilken rolle du har på sagen. |
|
Eget j.nr.: |
Du kan se dit j.nr. her. Du kan ændre eller tilføje oplysninger under fanen ”Sagsdeltagere”, hvor du skal trykke på ”Mine oplysninger”. |
|
Advisering om sagen: |
Retten sender dig underretninger om sagen på mail eller via digital post. Du kan ændre indstillingerne for advisering under fanen ”Sagsdeltagere”, hvor du skal trykke på ”Mine oplysninger”. |
|
Mine oplysninger: |
Her kan du se de oplysninger, retten har registreret om dig. Du kan ændre nogle af disse oplysninger under fanen ”Sagsdeltagere”, hvor du skal trykke på ”Mine oplysninger”. |
|
|
|
|
10.1.2 Seneste aktiviteter m.v. |
|
|
Seneste aktiviteter
på sagen Senest tilføjede
dokumenter Næste retsmøder Næste frister Du kan gå direkte til at håndtere en frist ved at markere den i oversigten og vælge ”Håndtér frist”. Du vil derefter blive ført til den relevante handling, som f.eks. kan være at oprette en meddelelse til retten, indlæse et processkrift eller betale retsafgift. Når du har gennemført handlingen, vil fristen blive afbrudt, og retten vil få besked. Retten vil derefter tage stilling til det, du har indleveret. Du kan kun håndtere frister, du selv er ansvarlig for. Markerer du en anden sagsdeltagers frist, er knappen ”Håndtér frist” ikke aktiv.
|